Thursday, July 19, 2012

Ramadhan Zaman Aku Kecik Dulu

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramdhan !!!!
Allhamdulillah . .kita masih diberi kesempatan untuk merasa Rahmat Allah yang Maha luas . .
serius, aku sangat teruja menyambut kedatangan Ramadhan tahun ni, bukan bermaksud tahun-tahun lepas tak teruja tapi maklumlah tahun ni baru dapat sambut Ramadhan bersama keluarga . .3 tahun lepas sambut Ramadhan sorang-sorang kat asrama . .sahur stok telur dadar dengan nasi putih kafe asrama je . . T___T

bila time masuk Ramadhan ni, tetibe pulak aku teringat moment aku kecik-kecik dulu bila bulan Ramadhan . .bila ingat-ingat balik, eee camtu ke masa aku kecik-kecik dulu ??
eee kalau aku masuk mesin masa doraemon, nak je cepuk cepuk budak aqi yang kecik kecik tu dulu. . .hohoho

Dulu aku ni agak tomboy masa kecik-kecik, mana taknya . .sepupu aku semua nya lelaki . .kalau boleh time pergi masjid Tarawikh tu nak je satu saf dengan saf lelaki . .hoho kau tengok je aqi tu lembut-lembut lembik-lembik . .haa kau tomboy woo masa kecik dulu . .haha

time orang solat Tarawikh, aku berlari-lari tarik baju dengan sepupu-sepupu aku kat Masjid Taman Amaniah tu . .mentang-mentang masjid tu besar .. haa yang dok area Gombak tau laa mana masjid tu . .last-last kena marah dengan pakcik tua yg selalu jaga masjid tu . .time dahaga, tau pulak kau cari water cooler yang pancut masuk mulut tu . .bising weh nenek nenek kat situ . .




aku dengan sepupu sepapat selalu balik jalan kaki dari masjid .. tak jauh pun dari rumah nenek aku dulu . .sambil sambil tu becerita pasal hantu . .hantu pokok pisang lah, hantu mak lampir lah, hantu nenek sewa lah, hantu pocong pegang baby lah . .

'ala . .bulan-bulan puasa ni mana ada hantu, setan kan dah kene ikat dengan rantai besi'

masa tu aku imagine setan merah ada tanduk dua kene ikat dengan rantai besi motor abg sedara aku punya . . =,="

aku bajet cool padahal cuak gilaaa . .sepupu sepapat aku tu lepas cerita hantu je confirmmmmm lari tinggalkan aku sorang sorang kat belakang . .dorang lelaki memang laju laa kan lari, yang aku pulak terkedek kedek lari dengan baju kurung kain lipat sampai atas pusat dengan telekung kecik melekat kat kepala . . macam hapee entah korang layan aku dulu kan ? =,= siap kau nanti aku balas . .


balik je solat Tarawikh, campak telekung, sejadah and tudung terbang entah ke mana . .curi mancis kat dapur dengan lilin . .main mercun depan rumah . .siang tu mintak ayah duit konon duit makan buka . .padahal duit beli mercun kat bazar batu caves . .hahahha

macam macam mercun aku beli, mercun Dolphin lah, mercun lalat lah, mercun ketupat lah, mercun gasing . .haa apa lagi mercun cakap dengan aku, semua aku pernah beli tapi yang main tu sepupu aku yang lelaki tu je .. aku tukang tengok je *sengeh gigit jari*

yang jahatnya aku dengan sepupu aku dulu, kitaorang sumbat mercun dalam ekzos kereta jiran sebelah . .sekali bunyi pooooommmmmmm. .. pehhh mengamuk mak sedara aku kejar kitaorang. .baling mercun masuk rumah anjing jiran aku laah . .haha

Siang bulan puasa, aku puasa yang yok, pagi-pagi bukak periuk .. bukan periuk je aku bukak, peti ais, belangga, kuali, bekas biskut semua aku bukak. .depan sedara and family bajet puasa, buat muka letih and lesu . .belakang dorang pehhh . .nikmat nikmat pekena air sejuk botol dalam peti ais . .haha aku bersaing dengan sepupu sepapat aku, siapa puasa penuh dapat RM50 dari ayah sedara aku . .sepupu aku yang sorang tu dapat lah, tapi takcaye aku dia puasa penuh . .aku yang baik ni pon curi minum air, ni kan pulak die . .haha aku dapat bape hinggit jewwww *cebik bibir*

imbas balik nostalgia Ramadhan masa kecik-kecik dulu, ahhhh memang best . .zaman budak sekarang mana ada dah bende-bende camtu . .lorong hantu rumah nenek sewa tu pun dah jadi rumah flat . .pokok pisang tu pon dah jadi rumah orang . .hmm tak best, tak best . . *suaraupinipin*

okla, Salam Ramadhan semua .. puasa tau, jangan tak puasa .. hekhekhek



p/s : nak sambung dengar lagu Man Bai & Raihan - Harapan Ramadhan :'PP




3 comments:

  1. Salam ramadhan dari saya,

    http://pemudattbc.blogspot.com/2012/07/ramadhan-aku-sebak.html

    ReplyDelete
  2. salam ramadhan :)
    Nice blog :)
    salam kenal sobat :)
    di tunggu kunjungan balik.nya!terimakasih ...

    ReplyDelete
  3. naim : salam Ramadhan :)
    ODM : trima kasih ya ;) salam dari malaysia :)

    ReplyDelete

Mulut jangan laserr tauuu :'P

Thankkk youu :)