Tuesday, May 10, 2011

yeah !! entri berwawasan 2020 ..[koya]

 

haa…apatuh ? tajuk aku sendiri pon x faham..kuikuikui bosannya kalau cuaca panas cam nih..nak jalan2 pon tak boleh…ajak family berkelah kat ulu yam sana ayah busy..yela,nak cari duit untuk anak & isterinye laa…aku bukan orang kaya pon…

cakap pasal kaya…bukan senang nak jadi kaya…yelah,kalau kau cerita kekayaan yang warisan mak ayah kau boleh laa..aku ? aku orang susah..rumah family aku pon sewa lagi… [eceh ! ni bukan entri raih simpati yepp !! ] ok back to the story..semua orang nak jadi kaya kan ? betol tak ? aku nak jadi orang kaya bertaqwa..kalau jadi orang kaya tapi tangkai jering wat apa kan ? kan ? so aku kena mulakan langkah untuk jadi kaya..yes ! target aku..aku nak beli tanah buat rumah banglo sederhana untuk parent aku..and of course nak hantar dorang gi nek haji..then mak ayah aku tak yah susah2 nak kerja …dorang leh makan duit aku je [murni kan hati aku? semurni minyak masak murni] ok..aku dah melalut…

yep..so since aku diploma ni aku dah mula survey2 sikit2 business yang aku boleh involve …tapi kan..kelemahan aku ni aku jenis hangat2 taik itik…owwhhh…taik itik hangat ke? tak berasap pon aku nengok…

ni lah die traffic light yang aku cakap..ada jalan,di situ ada traffic light..well,jalan kampung umah ko ada bumper la kan ? ok..ada kemahuan disitu ada halangan…ok if nak berjaya,jangan jadikan halangan itu sebagai alasan …yuk aqi semangat yukk !!

ok first business yang aku dok usha sekarang..jual pad herba..nama business aku tak nak mention skrg..lumayan gak..ok tapi agak leceh coz kena attending COP dye tiap2 minggu memandangkan aku kuliah waktu amat2 padat & sem depan aku busy ..LOL !! aku pegang jawatan s/u kelab course aku..ohh noo…kerja mesti mnimbun2…

second business…jual minyak kelapa dara..yeah..yg top blogger yg dok promote tu la…aku still tak nak mention nama product n blogger tersebut…[ degilnyee aqi nihh !!] hahaha  tapi aku still tak clear lagi cara nak jadi agent dye..fine,letak tepi dulu..

lastly!!! yes HANDMADE CHOCOLATE..kenapa aku berminat sangat dengan business ni ? sebab aku suka buat biskut and buat cake !! yes..memasak seronok sangat lagi2 kalau ada orang puji sedap..hehehe ok tapi aku nak involve business ni lepas graduate diploma nanti..sekarang aku nak buat survey tentang business ni..and nak seeking sikit ilmu2 perniagaan..ok kelebihan buat aku coz aku diploma pemasaran..barang2 nak involve business cake,biscuit or chocolate ni my mom aku ada…insyaAllah..doa2kan aku yepp..

 

Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan dia sendiri mengubahnya…

ya !! aku harap berkat doa kalian akan dapat tolong aku mengubah nasib keluarga aku [sound macam terukk sgt] hehehe aku nak tolong umat islam dalam perniagaan and aku nak ……..kawen…..hihihihi   siyes..duit nak kawen kena ada 20k kat tangan..mana nak cari duit banyak tu dowh kalau tak wat business? siyess…payah..

 

IPTA : 21 buah

IPTS : tak silap aku 500 lebih

Graduan tiap2 tahun keluar : 2 million tak silap aku..

kerja kosong : 60,000 SAHAJA

 

so korang bilang sendiri lah berapa ramai akan jadi penganggur terhormat kat luar sana..so..

kita kena cipta kerja untuk orang lain

well..itu sahaja lagipun our beloved prophet pon da galakkan kita wat business and Allah sangat2 memberkati orang2 yang usaha dari tangan dia sendiri means berniaga laa… Smile 

ok itu saaja dari saia..mau gi solat maghrib dulu laa ..daa

p/s : if korang nampak aku dok lepak2 kat luar..ko hangkut aku balek umah belajar cara2 wat business..siyes aku taknak jadi hangat2 taik itik lagi…aku nak cari duetttt… T.T

p/s/s : doa2kanlah aku yepp Smile

0 comments:

Post a Comment

Mulut jangan laserr tauuu :'P

Thankkk youu :)