Tuesday, April 5, 2011

Niat tuu kena betol…. :)

 

Assalam….haa jawab jangan tak jawab..

actually time aku menaip ni tengah struggle untuk menhafaz surah2 lazim…al-maklumlah...,kena hafal balik..tu la,, masa kecik2 dulu selalu ponteng kelas ngaji…haa...hamek kau kena menghafal balik..btw,..aku pun tak pernah sekolah agama..so kena menghafaz sendiri laa..masa kecik2 dulu pemalas..skrg dah tua2 baru nak menghafal balik..ngeh3 malu dgn hadek2 darjah satu..ngeh3

actually aku bab2 menghafal ni payah sudaa..dulu aku memang kuat menghafal..sekarang tak tau kenapa susah sangat...hamek kau aku minum segala macam jus untuk minda nak kuatkan balik ingatan aku..mungkin aku banyak sangat kot termakan semut..ngeh3

mungkin juga peningkatan umur aku menjadikan otak aku lemah ckit nak menghafal..ye ke ? dok au plop kalu gituh

tapi ye dop kalu aku cakap umur kita makin meningkat,dosa kita makin banyak..so banyak titik hitam kat hati kita..tu pasal susah nak menghafal..klu masa kecik2 dulu suci dari dosa..senang laa nak menghafal..aku memang kena setiap hari bertaubat..ayuh,bertaubat sama2..sedangkan Nabi Muhammad yang maksum and dijanjikan syurga pun bertaubat hari2,apa lah pula kita ni yang tak dijamin apa2..ye dop mung ? Secret telling smile

cik akak…nape tetibe je akak menghafal ni ? kesedaran timbul ke ?

no laa..sebenarnya akak kau ni kena menghafal surah2 lazim & surah pilihan samaada surah Yassin , Mulk , surah sajadah or surah jumuaah.ni untuk memenuhi sukatan pelajran akak semester 4..subjek hafazan Al-Quran & Tajwid... (UIQ 1010)mula2 akak amek surah mulk..tetiba tukar balik hafaz surah yassin..

nanti kena tasmiq depan ustaz..debor plop akuh..hehehe

haa..tengok2..tau kenapa aku susah sangat nak menghafal ? sebab niat aku mula2 nak memenuhi sukatan pelajaran..bukan kerana ALLAH !!!! yaa!!! aku sudah tersedar…terima kasih inchik abang ku yg tersayang kerana menyedarkan aku…

betol,kita menghafal ni bukan untuk dunia semata tapi untuk akhirat juga..dapat pahala berganda..kita mengahafal bukan takat nak lulus je tapi nak cari keredhaan Allah..barulah segala apa yang kita belajar akan mendapat Rahmat dari Allah..

betol tak hadek2 sekalian ??

terima kasih pada inchik abg ku..sesunguhnya aku telah lupa padaMu Ya Allah..terima kasih ibu ayah yang melahirkan & menjaga aku dengan baik & dapat mengenali Rabb ku…Alhamdulillah..terima kasih ya Allah..Red heart

so sama2lah kita memperbaiki niat kita dalam apa2 jua pekerjaan sekalipun..mudah2an segala pekerjaan kita dipermudahkan Allah..aminn…Smile

p/s : dalam kepala terbayang rumah..

0 comments:

Post a Comment

Mulut jangan laserr tauuu :'P

Thankkk youu :)